feliciasmakeup

Alla inlägg den 18 september 2012

Av Felicia * - 18 september 2012 21:52

Vad i hela helvete?!

Nu måste jag bara få förklara för varenda människa, det här med barn och fritids-programmet. Det är så att detta gymnasieprogram har fått helt fel innebörd utåt. Folk som ska söka till gymnasiet har ingen uppfattning om vad det egentligen handlar om att plugga på den linjen. Det är så himla ofta man hör och ser folk som pratar om hur enkelt det är att gå på barn och fritid. Hur enkelt det är och att man endast leker hela dagarna. Jag har skrivit om det här förut, då jag och Millan skickade in en insändare i Borås Tidning. Jag vet inte hur många som sett den där, verkligen läst igenom den och tagit till sig det som stod. Om ni inte gjort det så är det på tiden att ni läser HÄR OCH NU.


Det är nämligen så att lärare och andra vuxna ständigt trycker in i våra huvuden att det är en enkel linje att plugga på. Att man kan chilla sig igenom hela gymnasiet och ändå gå ut med ett högt betyg. Detta trots att man inte kämpat överhuvudtaget. Vad fan är det för jävla lögn?!

Jag hör jätteofta av de som ska söka till gymnasiet att "min lärare sa att BF (barn och fritid) är hur enkelt som helst, så jag söker nog dit. För jag orkar inte plugga."

Själva grejen är den, att egentligen skiter jag fullständigt i vilket rykte linjen får, med tanke på att jag ändå inte pluggar där. Men jag tycker helt seriöst äckligt jävla synd om de ungdomar som riktas in på en linje och tre nya år som de tror ska bli enkla.


HÄR KOMMER FAKTAN:

Jag har fått se Millans alla läxor, inlämningar, redovisningar och andra skolarbeten. Jag har själv, med mina helt egna ögon fått se och hjälpa till med hennes uppgifter. Själva grejen är den, att det är hur jävla svårt som helst. Det handlar om hur en individ utvecklas, vilken ålder de lär sig vad och hur man ska prata med unga på rätt sätt. Det handlar om att man måste kunna ALLA religoner, för att när man sedan ska jobba måste man kunna behandla alla med respekt. Man måste ha kunskap om så sjukt mycket olika saker att jag inte ens tror att någon förstår hur svårt det är.

Det handlar heller inte ENDAST om dagisbarn, som många tydligen tror. Man kan söka till BF om man vill bli tillexempel polis, psykolog och andra sådana pedagogiska saker. Det innebär att man måste ha sjukt stor och bra kunskap om människor. 


Med det här vill jag bara uppmana, och detta framför allt DE VUXNA att sluta få ungdomar att tro att de ska kunna chilla igenom gymnasiet på den här linjen. Och att DE VUXNA kan sluta uppmana personer som har svårt i skolan att söka till BF för att det är "så himla lätt". 

Herregud, jag blir typ arg och irriterad för att de inte fattar. Och som sagt, jag tycker synd om de ungdomar som har svårt i skolan och får riktlinjer från vuxna att söka till en linje där de förmodligen kommer att få ett rent jävla helvete.


TACK FÖR MIG.


Av Felicia * - 18 september 2012 14:02

Ni undrar säkert varför jag i rubriken här ovan har skrivit om Polen. Men det ska ni få läsa i det här inlägget. Jag hoppas att många av er tar er tid och läser vad jag har att komma med, detta med tanke på att det är för en väldigt bra sak. 


Det är nämligen så att min kompis Mike, som ni alla har hört mycket om. Han & två av hans polare har ett projektarbete som de just nu jobbar hårt med. Det märks att de har lagt ner mycket tid och energi på att få detta att funka så bra som möjligt, och det är sådant jag gillar. Jag älskar då saker är iordning och då folk har bra koll på vad de pratar om. Jag har satt mig in lite djupare i vad projektet faktiskt handlar om och de gav mig lite papper att läsa. 


Jag har läst om och om igen, vad det går ut på. Vad de ska göra och hur de ska gå tillväga. Nu är det också tid för er att få ta del av det och förhoppningvis hjälpa till i deras projekt.


Det är så att de ska samla in prylar såsom kläder, leksaker, skolmaterial och annat sådant liknande. Detta ska de göra tillsammans med OSS. Jag säger just "oss" med tanke på att jag tror att de flesta har väldigt mycket saker hemma som de faktiskt inte har någon användning av. Jag tror också att många familjer runt om i Sverige har en del kassar/lådor stående hemma med saker som de inte vet vad de ska göra med. Det är då ett helt perfekt tillfälle att för det första få iväg grejerna som tillslut förmodligen ändå kommer att slängas på någon soptipp. För det andra så är det verkligen för en bra sak.


Man hör ofta folk säga "men det är för en bra sak" & själv tycker jag egentligen att den frasen är lite väl uttjatad i vårt samhälle just nu. Den här gången menar jag det verkligen, dock. Tänk hur mycket barn det finns i Polen som bor på barnhem, som inte har NÅGONTING att leva för, egentligen. Att de då får tillgångar och resurser som kan göra några få liv till det bättre är bara hur fint som helst. 

Självklart kan man inte rädda alla fattiga barn överallt och runtom i världen, men man kan börja här. För vart kommer ett samhälle om man inte börjar någonstans?


Jag menar.. hur ska du kunna springa en mil och lyckas med det, om du inte ens tar det första steget?

 

Som sagt ska prylarna gå till de barn som i Polen bor på barnhem. Vi vet också att sakerna kommer till rätt ställe med tanke på att dessa tre indvider som håller i projektet ska själva åka till Polen för att lämna över alla saker. Jag tycker att det är helt och hållet outstanding alltså. Det är så himla bra, så fint och för en riktigt bra sak. Jag ska själv leta igenom mitt hus och hitta saker som jag själv kan sjänka till dessa barn. 

För att hjälpa till så kan ni där hemma göra samma sak. Kolla efter lite prylar och sådant som ligger och skräpar, och istället för att slänga det så skänker ni det till dessa barn. 


För att veta mera om hur ni ska gå tillväga för att Mike och hans kompisar ska få tag i prylarna som ni hittar så kan ni kika in på deras facebook-sida där de snart har 600 personer som är med. Där kan ni också få mer information om exakt vart i Polen de ska åka någonstans, hur det ser ut i landet just nu och vilka som har gjort liknande projekt förut. 


Tack för mig.

-->http://www.facebook.com/groups/409180629138481/-->


Emma, Mikael & Matilda.
 

 

 

Här är jag & mina dreads'


Felicia här.
Jag är 17 år och bloggar om allt som faller mig i tankarna. Det kan skrivas en hel del om köttbullar, men det får ni stå ut med.

Senaste inläggen

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Omröstning

Hur ofta sminkar DU dig ?
 aldrig
 1 gång i veckan
 2 gånger i veckan
 3 gånger i veckan
 4 gånger i veckan
 5 gånger i veckan
 6 gånger i veckan
 alla dagar i veckan

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards